Wednesday, June 15, 2011

kata sinonim

Bahasa Melayu adalah bahasa rasmi di Malaysia, kalau di peringkat sekolah "SPM" bahasa melayu tak lulus tak boleh dapat sijil SPM, kalau diperingkat pasar, kalau cakap bahasa baku kene diketawakan, kalau di peringkat KL Gangster penggunaan abang long, ayahanda wajib digunakan, kalau tak digunakan padah jadinya....,



contoh kata sinonim dalam kehidupan seharianku :

1. aku sudah mula berbaju kurung di dalam rumah tanda aku nak berkurung saja di rumah

2. selepas aku menghantar anak saudaraku ke tadika KEMAS, aku mengemas rumah di rumahku

3.aku sudah masak dengan perangai dia yang suka dengki-mendengki, nak je aku masak perangai dia buat lomak cili api kalau tak de lauk kat rumah aku nih...

4. cuti semesterku bermula bulan Mei, aku merindui BULANku.... tak perasan pulak bermulanya bila...hihihi

walaupun ejaannya sama tetapi maksudnya berbeza,
walaupun rambut sama warna tetapi hati berbeza....

No comments:

Post a Comment