Monday, January 24, 2011

hari paling malang

lepas aku balik sekolah, aku terus bukak kasut, tak bukak stokin pun.....,
aku terus panggil adik aku,
"dik, tolong abang bukakkan stokin abang ni, abang penat pegi sekolah ini..."
adik aku jawap
"adik busy ni, bukaklah sendiri..."
aku tersentap, lalu berkata dalam hati
"ish, budak ini buat apa la tu, sampai busy sangat.."
rupenya busy tengah makan
malang betul nasib aku

aku tak peduli siapa-siapa, aku kuatkan kipas bagi angin kus-kus masuk dalam badan aku, sebab panas giler hari ini, aku terus baring bawah kipas, sambil tu aku bukak citer Ben-10 katun peberet aku, dalam syok-syok aku tengok cite, tibe-tibe datang lembaga hitam datang menghampiri aku, jantung aku mule rase kencang, rupa-rupanya mak sedare aku ler...dia datang nak dengki aku tengok citer la tu...suke sangat tengok amemekak eh silap-silap amerika next top model dia tu...aiseymen kacau la mak cik aku ni, nak tengok Ben-10 pon tak boleh......
malang betul nasib aku

aku terus bukak zip, ish zip beg sekolah aku ler...bukan zip seluar, aku nak cek homework kalau-kalau ada...., sambil aku bukak zip tu, aku berkata dalam hati
"buku dolah tak de keje, buku siah aku da siapkan time rehat tadi,
buku ayu................., hah ade-ade homework"
buku ayu i mean bahasa melayu, buku dollah dgn buku siah korang paham-paham la sendiri...

aiseymen kene buat pembetulan 1000kali cinta..?? eh 1000 kali????!!!!! aduh....,
cikgu bahasa melayu aku ini suka sebut ayat da tu suruh kiteorang eja, maknanya suruh kiteorang tulis kat dalam buku, suruh tulis 10 kali da tu hantar, kacang goreng aje bagi aku.
nak dijadikan cerita, semalam cikgu aku sebut la satu ayat ini, lepas kiteorang siapkan, selalunya kene hantar, tapi cikgu cakap
"saya nak bagi lagi satu ayat, kamu dengarnya, lepas itu kamu tulis, paham murid-murid...?"
aku pon jawap dalam hati
"faham ciku eh, faham cikgu"
aku pon tulis apa yang cikgu cakapkan itu, lepas da siap kitorang boleh balik.
keesokkan harinya maknanya pagi tadi la, cikgu pulangkan buku aku tu, cikgu da siap tanda, cikgu ciap sign ala artis gitu~~dan bagi pesanan kat aku
"sila buat pembetulan 1000X"
mak dato' rahim rajali...banyaknya.....!!!!!
aku jumpa cikgu
"kenapa saya kena buat pembetulan banyak sangat ini cikgu...?"
cikgu pon jawap
kamu ini, lain yang saya sebut, lain yang kamu tulis,
saya suruh kamu tulis
'buaya tidak sama dengan biawak'
yang kamu tulis
'saya nak kahwin dengan awak'


memang mampus aku kena buat pembetulan
malang betul nasib aku
.....iEiD....


No comments:

Post a Comment