Sunday, January 23, 2011

ragam manusia

Biar keji

biar celaka

biar apa

aku mahu berpijak dibumi yang nyata

aku akan pasti mendongak merenung realiti

banyak orang banyak ragamnya
istilah ini sering kita dengar di corong-corong radio keretapi,
dan jugak di cerun bukit merah

rambut sama hitam, tapi hati lain-lain,
istilah ini aku pernah dengar tapi lupa kat mana

kadang-kadang kita merasai dunia ini zalim sangat
mana taknya
ada orang buat baik sebab ada udang disebalik batu,
ada orang buat baik tapi dibalas jahat,

dunia ini penuh dengan pentas opera.
hati manusia siapa yang tahu
niat baik buruk mereka?

sebelum aku pulas lebih dalam lagi pasal topik ini
hayatilah ayat yang aku reka khas ini
mesti korang tak pernah dengar punyer
"jangan sangka air yang tenang itu tak ada buaya"

jom aku tunjukkan ragam-ragam manusia yang aku maksudkan itu

contoh pertama

ragam manusia yang inginkan kasih sayang
manusia ini tidak pernah merasai kasih sayang semasa dia tidur.
walaupun dari batinya kite lihat dia tidak ada adab dan kurang sopan yang dia tunjukkan itu, namum dari segi zahirnya dia inginkan kasih sayang daripada seorang ayah.

contoh kedua

manusia yang tidak kenal penat dan jemu

walaupun dari batinya kite lihat 2 orang budak ini akan menganggu proses timbal balik
iaitu orang yang mahu keluar masuk train ini, tetapi dari segi zahirnya ragam mereka ini dapat menjadikan contoh dan tauladan yang baik kepada generasi yang akan datang, selaras dengan istilah
"masa itu emas"

contoh ketiga

cuba kita tengok pula ragam orang yang putus cinta
bunuh diri?????
bukan lah..
manusia ini nak tidur dengan sepuas-puasnya coz tak tahan nak dengar leteran isteri dia tiap-tiap hari....,
sebelum keretapi lalu manusia ini sempat berkata
"aku nak tidur senyenyak-nyenyaknya sebelum aku kene lanyak"

zaman sekarang ini kalau orang putus cinta dorang akan tulis ayat-ayat kecewa
atau ayat-ayat jiwang

kat wall facebook,
dari segi zahirnya dapat kita lihat manusia sekarang sudah pandai menggunakan teknologi.

oleh sebab itu
air yang tenang.....buaya pon tak sangka dia ada kat situ

.....iEiD....

No comments:

Post a Comment